Main content

Vandaag publiceert Hivos de eerste tussenstand in het ‘Hallo-supermarkt-hoe-moeilijk-kan-het-zijn?-spel’, over leefbaar loon voor de rozenpluksters in oostelijk en zuidelijk Afrika. In het spel gaan acht supermarkten de strijd aan voor eerlijke rozen: wie verkoopt er als eerste rozen waarvoor een leefbaar loon is betaald? In deze eerste tussenstand laten Jumbo en Aldi vooruitgang zien, terwijl Dirk en Deen weigeren mee te werken.

Hivos is al anderhalf jaar met de supermarkten in gesprek om aan leefbaar loon voor de rozenpluksters te werken. Slechts 13 cent meer per bosje van tien rozen is genoeg om dat voor elkaar te krijgen. Toch wordt deze 13 cent extra nog altijd niet betaald. Met een leefbaar loon kunnen rozenpluksters voorzien in basisbehoeften, zoals voedzaam eten, water, onderdak, kleding, medische zorg, vervoer en onderwijs. Op dit moment moeten de pluksters alles op alles zetten om de eindjes aan elkaar te knopen. Ze maken veelal overuren om extra inkomsten te verwerven en zijn extra kwetsbaar voor seksueel misbruik.

Dirk en Deen weigeren medewerking

Van de acht supermarkten hebben er zes hun medewerking verleend aan de campagne. Dirk en Deen weigeren om met Hivos een leefbaar loon voor de rozenpluksters te bespreken en staan daarom allebei met nul punten onderaan.

Na de lancering van het spel in juli van dit jaar, hebben Jumbo en Aldi extra informatie verkregen over de producenten waar ze hun rozen inkopen. Dit inzicht in de rozenketens is een belangrijke eerste stap op weg naar leefbaar loon. Daarom hebben beide supermarkten extra punten verdiend.

De tussenstand is als volgt:
1. Albert Heijn, 375 punten
2. Jumbo, 275 punten
3. Aldi, 142 punten
4. Coop en Lidl, 141 punten
5. Plus, 100 punten
6. Deen en Dirk, 0 punten

The Only Way is Up! conferentie

Hivos blijft toegewijd aan het realiseren van leefbaar loon in de bloemensector. Op 5 en 6 november organiseert Hivos samen met 6 andere partijen de internationale conferentie ‘The Only Way is Up!’, over leefbaar loon en leefbaar inkomen in de agrifood sector. Partners van Hivos uit Oeganda komen best practices delen over vrouwen die hogere lonen onderhandelen. Ook organiseert Hivos de sessie ‘Up Your Game: flowers and plants’, waarbij een vakbond, bedrijf en supermarkt de uitdagingen en mogelijkheden bespreken om tot een leefbaar loon voor bloemenpluksters te komen. Hivos hoopt dat dit alle supermarkten inspireert om tot een leefbaar loon te komen.

Achtergrond campagne

In 2018 begon Hivos de campagne ‘Small Change, Big Deal’, om toe te werken naar leefbaar loon voor de rozenpluksters in oostelijk en zuidelijk Afrika. De Power Flower Girls legde toen in een muziekvideo de problematiek uit: als alle spelers uit de keten een beetje toeleggen, kunnen ze samen tot de 13 cent extra komen die nodig is om de lonen te verhogen. Ondanks gesprekken met supermarkten kwam er geen vooruitgang. Daarom lanceerde Hivos in juli van dit jaar het ‘Hallo-supermarkt-spel-hoe-moeilijk-kan-het-zijn?-spel’. Met dit spel wil Hivos – ook voor de consument – inzichtelijk maken welke supermarkten bereid zijn concrete stappen te zetten richting leefbaar loon. Supermarkten kunnen zo verantwoordelijk worden gehouden voor beloftes en gemaakte afspraken. Indien afspraken niet worden nagekomen, krijgt de supermarket minpunten.